Breve Historia del Kaweco y el Modelo Sport:
por Camaleon Brujo
La
historia de la firma Kaweco, una de las más conocidas de Alemania junto
con Montblanc, Lamy, Soennecken o Pelikan, se remonta a finales del
siglo XIX.
Su historia comienza, como
la de la mayoría de los fabricantes europeos de la época, importando
productos de escritura de los Estados Unidos, sobre todo plumínes de oro
y también componentes sueltos y plumas que luego personalizaban y
adaptaban al gusto de los compradores germanos.
Fueron
dos comerciantes, Otto Koch and Rudolph Weber, quienes en 1892 fundaron
una compañía llamada Heidelberger Federhalterfabrik Koch, Weber &
Co. La contracción de ese nombre dió lugar a la denominación Kaweco como
se conoce en todo el mundo.
Sus
primeros pasos fueron firmar un acuerdo comercial con la casa A. Morton
de Nueva York para adquirir plumines que, hasta 1920, se comercializaban
indistintamente con el nombre de la marca alemana o de la empresa
estadounidense.
En torno a 1911, la
firma ya ofrecía un completo sistema de personalización de
estilográficas con variedad de estilos y sistemas de carga. Cuerpos
negros o marmolizados, redondos o cuadrados, con camisas de oro de 18
quilates, incrustaciones de madreperla, plata, chapados y otros muchos
diseños.
No disponía de gran variedad
de alimentadores pero, a cambio, podía presumir de fabricar hasta ocho
mecanismos de llenado como émbolo o pistón, safety, eye-dropper, sleeve
filler o coin filler.
Además de
Kaweco, en esos años la empresa también empleaba otras marcas como
Omega, Lilliput y Perkeo, lo que, unido a su costumbre de combinar
varios sellos de marcado en el plumín y el cuerpo y a la gran variedad
de productos disponibles, terminó por generar una gran confusión en el
mercado, hasta el punto de llegar a vender productos realizados en
América, como la Swallow producida por Morton, bajo el sello Kaweco.
Este
hecho afectaba a la imagen de la compañía, que necesitaba crear una
identidad corporativa fuerte y común, pero no le impidió exportar sus
diferentes marcas a otros países y abrir delegaciones en medio mundo
(París, Viena, Estambul…). El problema no hacía sino crecer: dos de las
terceras partes de la producción se vendían fuera como Kaweco cuando en
realidad eran plumas estadounidenses importadas y remarcadas.
No fue hasta 1912 cuando Kaweco se decidió a dar el paso e intentó producir su primera pluma propia y distintiva.
Sería
una pluma de seguridad (safety pen), de rosca patentada y diseñada para
evitar derrames de tinta, que en esos momentos sólo producían, además
de Waterman, algunas pequeñas compañías inglesas y estadounidenses, lo
que le otorgó una posición predominante en el mercado.
Se
fabricó en varios tamaños (600, 601…) en ebonita negra con acabado liso
o guilloché y también bañada en oro y con adornos de esmalte, plata o
plata nielada.
Esta unidad se vendía
publicitariamente como dirigida especificamente a deportistas,
militares, mujeres y personas de vida activa. A partir de 1913, la
empresa ofrecería, bajo el subtítulo ‘Sport-Series’, toda su línea de
plumas pequeñas por lo que puede considerarse al modelo 616 corto como
el precursor de la famosa serie.
El éxito
de la línea le permitira expandirse y adquirir a su antiguo proveedor
de plumínes-Morton- trasladando a Alemania parte de la planta de
producción y el conocimiento técnico, lo que la convertirá, desde 1914,
en la primera empresa del país en fabricar sus propias cabezas de oro
con punta de iridio soldada.
Esta
decisión se revela fundamental durante los duros años de la Primera
Guerra Mundial en los que Kaweco suministra plumínes de oro al resto de
fabricantes germanos y adquiere una posición de liderazgo en su mercado
local como se encarga de publicitar en 1921 con su nuevo lema: ‘La marca
más antigua de Alemania’.
Los
primeros indicios de crisis aparecen a mediados de la década cuando la
pujante competencia de firmas como Montblanc y Soennecken, la aparición
de nuevos materiales y sistemas de carga en el sector, y las coloridas
plumas de Parker comienzan a afectar seriamente a las ventas de sus
modelos, ya obsoletos en aquellos años.
Dificultades
financieras que la llevan a la quiebra y la hubieran conducido al
olvido de no ser por la aparición de otra compañía alemana, Grube and
Woringen’s, que estaba especializada en producir réplicas basadas en la
Parker Duofold y que contaba, en aquellos años, con una fuerte posición
en el mercado de artículos de escritura germano.
En
1929, Kaweco cambia de manos aunque no pierde su nombre ya que los
nuevos propietarios deciden que tiene más prestigio que el suyo propio y
además mediante esta fórmula se garantizan los derechos de propiedad de
todos los modelos antiguos.
Nada más
aterrizar en la compañía y para evitar la bancarrota, remodelan toda su
línea de productos y su nuevo modelo de Luxe, negro y perla y con
plumín de 18K, se convierte en un éxito, a imagen y semejanza de las
Parker estadounidenses, lo que les permite duplicar las ventas de sus
artículos.
La exportación sigue
siendo una de las principales fuentes de ingreso de la empresa y a
mediados de la década de los treinta modifica de nuevo su línea de
productos para alejarse y diferenciarse definitivamente de las
tendencias que llegaban de América.
Usando
un mecanismo de pistón, con la adición de un botón de llenado para los
mercados exteriores, los modelos Dia y Elite aparecieron en tres
tamaños, al igual que la línea Special y Sport (el modelo V 12 y el 12 G se pueden observar en las imágenes adjuntas).
Este
último modelo, con su capuchón facetado y su diseño compacto, pequeño y
seguro, se alejaba de la línea tradicional pero resultó todo un éxito y
sentó las bases de la reputación que la compañía disfrutó durante
algunas décadas. Le permitió recuperar mercados internacionales perdidos
y labrarse una imagen de firma innovadora.
El
eslogan publicitario y la campaña ad hoc creada al efecto iba acorde
con la forma de la estilográfica: ‘Pequeña en tu bolsillo, grande en tu
mano’. Un lema irresistible que hizo que la empresa vendiera miles de
sets con el bolígrafo o lapicero a juego.
En
sus momentos de auge, en 1939, la empresa llegó a emplear a 230
personas en su factoría. Sin embargo, la economía de guerra puso freno a
su expansión al aprobarse una ley que prohibía la fabricación de
utensilios de escritura.
El daño fue
notable y en 1950, cuando la producción estaba recuperada en su
totalidad, el número de trabajadores seguía siendo inferior al de los
años dorados.
De todas formas, la
empresa se las apañó relativamente bien durante la postguerra. No sólo
fue una de las primeras compañías del mundo en usar el moldeado por
inyección sino que solventó la dificultad para obtener plumines de oro
montando en sus modelos Dia y Elite cabezas de acero, cromo o níquel.
El
uso del celuloide y el plástico en el modelo Sport junto a la
introducción de plumines más suaves y de mejor calidad denotaban que los
tiempos de austeridad comenzaban a disiparse. El nuevo eslogan era ‘Con
Kaweco se escribe bien’.
La marca
lanzó otros dos modelos económicos, Kadett y Kolleg, y el Karat con
plumín bicolor como tope de gama, completando un extenso catálogo en el
que coexistían diseños clásicos junto con plumas fabricadas con los
nuevos materiales imperantes y un nutrido surtido de portaminas.
La
aparición del bolígrafo y la muerte de Friedrich Grube en 1960 hizo que
sus hijos concentraran todas sus energías en modernizar la línea de
artículos pero no pudieron evitar el progresivo declive.
La
línea Sport reapareció con un plumín semicubierto y más tarde equipada
con cartuchos. La V1 o la V2 siguieron las líneas de diseño generales de
la década, cuerpos delgados con materiales plásticos, capuchones de
metal y uso de colores.
En 1969 los
problemas económicos regresan y la compañía sólo produce la línea Sport
en un set con un bolígrafo en colores negro, burdeos y verde oscuro. Un
modelo de corta vida porque la sociedad se ve obligada a declarar la
bancarrota.
La solución temporal
llega de la mano de la nuera de Friedrich Grube a la que se traspasan
todas las patentes, las marcas comerciales y los modelos registrados.
Su
empresa, ‘Liselotte Grube. Fabrik neuzeitlicher Schreibgeräte’, sigue
fabricando la exitosa serie Sport, incluyendo el modelo conmemorativo
lanzado por motivo de los Juegos Olímpicos de Múnich, y algunas otras
unidades hasta el año 1986 cuando cierra definitivamente sus puertas.
Su
historia es como la de tantas otras firmas que no lograron sobrevivir
en el mercado. Un comienzo modesto como importadora de componentes que
gradualmente va convirtiéndose en un fabricante de plumas que es capaz
de desarrollar y exportar sus propios productos.
Un
proceso paralizado por la Primera Guerra Mundial y la consiguiente
crisis económica de la que sólo logra salir gracias a la ayuda de otra
empresa germana y a la introducción de una línea de artículos imitando
los productos estadounidenses y en especial la famosa Parker Duofold.
Después
de superar estas visicitudes, la empresa logra crear un estilo alemán
propio y distintivo de plumas negras de carga por pistón que le dan
ventas y prestigio en la década de los cuarenta. Desgraciadamente, sus
malas decisiones empresariales en los años cincuenta la llevan al
progresivo declive en la década de los sesenta y a su definitiva
desaparición.
Otras marcas que se
vieron en tesituras similares y sobrevivieron vieron como su fortuna
cambiaba en los ochenta. Kaweco no pudo hacerlo, aunque la historia le
concedió una oportunidad de recuperar su antigua grandeza cuando en 1995
la compañía h & m gutberlet GmbH, propiedad del coleccionista y
diseñador de artículos de escritura Michael Gutberlet, adquirió sus
derechos de producción y se asoció con Diplomat para distribuir sus
productos a nivel mundial.
Esta
segunda etapa se ha caracterizado por la recuperación de sus modelos
clásicos, especialmente la línea Sport y unidades como la Combimatic
711, la King Limited o la Dia, y por la expansión y el éxito
internacional de sus productos de escritura.
El Modelo Sport
El modelo
Sport es, sin duda, el más famoso de la gama de Kaweco. Si ya tuvo
éxito cuando se lanzó, el tiempo lo ha convertido en un clásico, en una
estilográfica diferente que no pasa de moda y mantiene todo su
atractivo.
Ya en el año 1913, Kaweco
comenzó a usar el eslogan ‘Sport-Series’ en los cortos modelos safety y a
sentar las bases de su diseño, pero no sería hasta 1934 cuando la marca
ofrece un set, ya identificado especificamente como tal, con la pluma
número 9 y el lapicero número 17 en un estuche de cuero creado a juego
creando una línea de productos que marcara época por su diseño innovador
y singular. Se ofrecían en ebonita negra o burdeos y con doce tipos de
plumines diferentes.
En 1938, la gama
crece y aparecen los modelos 609 safety y el 612 equipado con pistón y
dos nuevos portaminas, el 18 y el 884, además de nuevas tonalidades de
color como el rojo, el azul o el marrón.
Dos
años más tarde, se lanzaría la estilográfica número 12 y a finales de
la década la 112 y el lapicero 840, fabricados en ebonita pero también
en celuloide. La marca introduce igualmente variedades en las fundas
de piel, que ahora se ofrecen en varios colores y con la moneda
identificativa.
En los cincuenta la
gama continúa su expansión, ya con el celuloide totalmente implantado en
la línea de producción, y se completa con modelos más económicos,
dotados con plumínes de cromo o níquel, y con la aparición de un
bolígrafo llamado ‘fast writer’.
Es
en los años sesenta cuando una nueva generación se hace cargo de la
dirección de Kaweco y se ponen en el mercado el modelo 12 G, también
disponible en verde, y el V 12 que progresivamente empieza a emplear las
nuevas técnicas de moldeado por inyección, además de sustituir el
plumín tradicional por uno semicubierto a la manera de la Parker 51.
Por último, a principios de los setenta se lanza al V 16 / V 16 N y el modelo conmemorativo para los Juegos Olímpicos de Munich.
La
línea reaparece, tras la desaparición de la compañía primigenia, a
mediados de los años noventa cuando se crean nuevas denominaciones
dentro de la línea Sport como Trekking, Rnager y Yacht Sport,
aprovechando las características intrínsecas del modelo, y se abre la
paleta de colores incluyendo tonalidades como la amarilla o la
transparente y empleando nuevos materiales acrílicos trabajados a mano.
Los
nuevos propietarios han apostado durante estos años, de forma acertada a
tenor de las ventas, por recuperar y actualizar todos los modelos
clásicos de la firma alemana, y el último de sus lanzamientos, en 2010,
fue el AC Sport, acabado en aluminio y carbono.
Los
modelos de la línea que se exponen en las fotografías, el V 12 y el 12
G, fueron comercializados en los años sesenta en celuloide / resina
negra y llevan los aros y el top rematados en latón bañado en oro.
Montan un sistema de llenado por pistón y se diferencian en los
plumínes, ya que aunque ambos están rematados en oro de 14 quilates uno
es descubierto y otro semicubierto.
Las
dos tienen el capuchón facetado y algo más grueso que el cuerpo y
presentan una ventana transparente para observar el nivel de tinta.
Tienen una longitud de unos 10 centímetros, una anchura de 1,3 y un peso
que no llega a los diez gramos lo que, unido a su tamaño, le otorga
gran ligereza y manejabilidad.
Son dos modelos representativos de una línea que debería estar presente en cualquier colección de estilográficas que se precie.-
Comparto nuevamente aquí, como ya lo ha hecho Eusebio en su fantastico hilo sobre la Sport, un excelente .pdf sobre la historía de la marca.-
Kaweco Sport 11N:
Me permito citar a los amigos de La Tortuga Vacumática,
que han confeccionado un excelente artículo sobre este modelo. El
modelo 11 de esta Sport es de las más pequeños. La pluma es del año 54,
así aparece en la hoja de este catálogo que se editó en 1954:
Pero
en este caso, lo que vengo a presentarles es un set, en su estuche
original, que aún conserva un tenue estampado -que no he logrado
fotografiar como merece- con el nombre y logo de la firma, con su cadena
y medallón en el mismo tópico.-
Ya
fuera de su estuche podemos ver a los dos integrantes del set: pluma y
lapiz mecánico, el cual lleva marcado el número 17 y un nítido imprint
que indica marca y modelo en bajo relieve con letras doradas...
Aquí
podemos ver un acercamiento, en el cual también se puede apreciar que
la pluma además de la indicación del modelo y el tipo de plumin que
monta lleva grabado el número "27" el cual, por cierto, no se que
significa, pero sin dudas alguno de los amigos Foreros podrá ilustrarme
al respecto..
.
Y
a continuación, en primer plano el que hace referencia al tipo de
plumin que monta, en este caso BB, el cual, por cierto, es
deliciosamente flexible:
CAMALEON BRUJO
***********************************************************************************
KAWECO
No seria posible contar la historia de la estilográfica sin
hablar de Kaweco, una de las marcas más importantes y prolíficas con un vasto, catálogo
de productos sobre todo en torno a los años 1920, baste decir que el volumen de
facturación de Kaweco equivalía a las ventas de Montblanc y Matador juntas, también
es una empresa con un gran mosaico de marcas y submarcas que muchas veces nos
hacen confundir su origen, además de tener una historia con grandes fluctuaciones digna
de un guión cinematográfico, pero no cabe duda de que tiene un lugar preferente
entre las grandes marcas en la historia de la estilográfica.
Hoy en esta tertulia tuvimos una gran asistencia eramos 28 personas, lo cual hace difícil relacionarse.
Hoy en esta tertulia tuvimos una gran asistencia eramos 28 personas, lo cual hace difícil relacionarse.
Los Inicios de la marca
The small
number of machines which the Baden fountain pen factory takes over is an
indication of the obsolete production plant of the „safety fountain pen
factory“ Kaweco.
1848 Messrs. J. Morton
present for the first time nibs out of a gold alloy in New York.
1883 The Heidelberg dip pen factory is founded.
1883 Several German
fountain pen producers started with the import of American fountain pens and
then extended their activities to their own production. Kaweco offered both the
imported and the self-produced products up to approx. 1914.
1898 After several
different owners and changes the registration of the Heidelberg dip pen factory expired.
1899 The businessmen Heinrich
Koch and Rudolph Weber took over the Heidelberg
dip pen factory and developed the factory to a world-wide acting company in the
village Handschuhsheim. Ka-we-co was a modified acronym out of the founders’
names and the abbreviation for company.
1903 With a staff of
approx. 25 persons dip pens and other writing instruments are mass-produced.
Fountain pens are bought from the American company J. Morton and are also
produced by their own.
1907 A subsidiary is
founded in Beerfelden in the Odenwald.
1909 The safety fountain
pen >Kaweco< of the Heidelberg dip pen factory Koch, Weber & Co. with
the new screw thread at the twist button of the mechanism is patented. The
concept of the safety fountain pen was a method to avoid the flowing-out of a fountain
pen by closing the container with a cap. By that, the fountain pen could be
transported in an upright position
without risking the flowing-out of the ink.
The safety
fountain pen of Kaweco had inside the cap a normal thread with which the cap
could be screwed onto the fountain pen barrel and a second thread which fitted
onto the short twist button at the end of the barrel. The nib unit could thus
be brought into the writing or non-writing position by turning the cap which
had been screwed onto the end of the fountain pen.
1910 „The Kaweco safety
fountain pen is the best“ as a slogan on an advertising brand.
1910 The series of the
safety fountain pens 601 - 605 is listed for the first time and costs between
12 - 20,- marks.
1911 For the first time a
short model no. 616 for „ladies, officers and sportsmen“ was illustrated and
can be regarded as the forerunner of the Kaweco Sport.
1911 Apart from the head
office in Heidelberg
already affiliates with repair workshops in Berlin, Paris, Zurich
and Vienna and
agencies all over the world existed in 1911.
1911 The price list,
edition of 1911, 44 pages, edition for Austria shows an enormous number of
filling systems and models: Apart from the safety fountain pens KAWECO (600,
601, 602, 603, 604, 605 and 606) the short model no. 616 is listed for the
first time and promoted as „fountain pen for ladies, officers, sportsmen etc.“
All writing instruments are also available as a luxury model in completely
different versions: Covered with precious metals in silver, Tula silver, gold-plated, 18-carat gold and
covered with mother-of-pearl. In addition to that the Omega safety fountain
pens are available as a cheaper model. The self-fillers and the reversible
fountain pens are promoted as the older filling system especially for office
purposes. Moreover the company has in its range fountain pens for special
purposes, top rings for hanging on, notebook pens, older fountain pen systems,
stylos, dip pens, gold nibs, sales boxes, advertisement, ink, leather cases,
signing fountain pens and more.
1912 Advertisement
in the „paper“ newspaper no. 82 page 2946 dd.
13 October 1912
Court case
about the claim of the owner of the Caws - fountain pen factory saying the
Kaweco gold nibs were of an inferior quality (only decided in 1916)
1913 The history of the
new fountain pen industry is extensively presented in a foreword of an export
version of the catalogue of the year 1913.
Hyperlink
1913 Heinrich
Koch leaves the company.
1914 A Dutch KAWECO
advertisement of the general representative - the pencil factory Johann Faber -
shows the
models
600-605, 616 and 617
1914 First advertisement
with the new filling pencil KO-MIO (presumably Penkala patent)
1914 Golden prize at the
Leipzig Fair for book trade and graphics (Bugra)
1914 The oldest gold nib
factory of the world J. Morton, New
York is taken over by Kaweco. The Morton machines are
transferred to Heidelberg
and a gold nib production is founded in New
York.
Peter Rupp Sen
reports about the beginnings of the nib production in Germany in an
interview of the year 1958.
1914 According to the
company the number of the workers and employees amounts to approx. 300 persons.
1914 Declaration on the
economic situation in the wartime and stressing of the „equality of our German
goods compared to those from foreign countries“.
1916 Declaration of
discontinuance by Caws Pen and Ink Cie regarding the nib quality of the Kaweco
gold nibs with natural iridium points (court case since 1912).
1919 The brothers Georg
and Hermann Böhler found the fountain pen and twist pencil factory Böhler &
Cie. (later OSMIA).
1920 The production volume
of the market leader Kaweco is estimated to be approx. 130,000 fountain pens
per year. For the business year 1928 detailed lists of the sales figures for
the months October 1928 - May 1929 remained: Within these 8 months following
turnover was achieved under difficult conditions: within the country 12,809
sold fountain pens and abroad 7,465 pcs.
1923 The hourly wage of
the employees who worked in the production was very low and could hardly cover
the cost of living. A high number of semi-skilled staff worked at the turning
lathes which were powered by transmission and women were frequently employed in
the assembly at a low wage.
1924 As the market leader
Kaweco has approx. 1,200 employees.
1925 An article about
„Seventy-five years of gold nib fabrication“ in the „paper“ newspaper no.
104/1925 page 4004 with a photo of the KAWECO owner Rudolph Weber.
June 1925 The price list, edition of
1925, covers on 16 pages the Kaweco range for the export. Apart from the
well-known KAWECO safety fountain pens the luxury models with precious metal
decorations 600, 601, 602, 603, 604, 605 and 606 are included as well as the
bigger models 608 and 615. The model 605 G has decorated gold bands, the safety
fountain pens 616 and 617 are promoted as sport series. A strange combination
is the KAWECO safety self-fillers 781, 782 and 783.
The Omega
safety fountain pens as the cheaper model and good value fountain pens with
gold-plated nibs round off the range downwards. Additionally gold nibs, sales
cases, ink and more are available.
1925 First signs of a
crisis, the market leader KAWECO is increasingly losing shares to competitors.
The established companies Soennecken and Montblanc are trying to win market
shares. A growing, even international pressure of competition leads to sales
problems.
1925
In Heidelberg a whole lot of new foundations are
emerging, whose new systems and market strategies mean the loss of further
turnover shares: in 1925 the Reform fountain pen factory is founded, the
Mercedes factory of E. E. Koenig moves to Heidelberg.
1925 The Baden
fountain pen factory was founded by Josef Knust, Friedrich Grube and Heinrich
Woringen in 1925. Its assortment ranged from the Colleg, a good value safety
fountain pen for students to the Aurumia Original and Aurumia Spezial which
were almost exact copies of the Parker Duofold (patent differences and
agreements with Parker)
1925 Heinrich Hebborn, the
manager of the Cologne affiliate, takes over the Kaweco affiliate in Cologne
and founds the company H. Hebborn & Co with the brand name LUXOR. In the
thirties the former company building of Kaweco in Heidelberg, Handschuhsheim is
taken over by the LUXOR company.
1925 Annual report of the
Chamber of Commerce dd. 1925:
„The business
year 1925 brought also for our company a decline in the sales of the products.
(...) the domestic sales decreased especially heavily and sharply.“ The general
economic situation, money scarcity and high interest are mentioned as reasons.
Problems with cheaper competition from other countries can be seen in the
export business. (quoted according to Neureither, 1997, without page
indication)
1925 The traditional model
of the safety fountain pen made of black ebonite, the main product of KAWECO,
has to face the fact that it is more and more overtaken by new materials and
filling systems from the competition. The public now favours the fountain pens
of the Parker-systems in colourful plastics more than the „out-dated“ safety
fountain pens.
1926 Only in 1926 the
acronym KA-WE-CO completely replaces the company name Heidelberg dip pen
factory.
1927 Thomas Neureither
quotes from a KAWECO report dd. 1927:
„The export of
our goods has dropped in several countries as a result of the competition.
Especially with our main article - the fountain pen - we are very conscious of
the American competition in all other foreign countries because the big North
American companies are able to realize a large-scale advertising having the
necessary funds, which unfortunately is not possible for us.
(quoted
according to Neureither, 1997, without page indication)
1927 Economic
difficulties result in a compulsory settlement with a reduction of the
company’s capital. The principal creditors, however, fix the company assets at
a very low level so not to take any risk. The Süddeutsche Disconto-Gesellschaft
(= South German Disconto company) had not been able to maintain the factory as
principal creditor. On 24 May 1929 the bankruptcy proceedings about the assets
of the Heidelberg dip pen factory Koch, Weber & Co. was initiated. The
liquidator consul general Mr E. Reiser, a retired bank director, presided over
the insolvency proceedings, the creditors could only be satisfied partially by
mortgages and other securities. The Süddeutsche Disconto-Gesellschaft obtained
the company building as the highest bidder.
1928 The Kaweco A.G.
(stands for PLC) informs their shareholders in detail about the development
within the 7th business year from 01.04.1927 to 31.03.1928 in the
business report. From March until October 1927 the company was under trade
supervision and sustained a loss of 454,000 Reich mark (RM). Here, it seems
interesting that the overall turnover of KAWECO is still very high. From November
1927 until October 1928 detailed records remained. The overall turnover
amounted to 1,078,223 RM, the items fountain pens with 623,383 and the filling
pens with 280,868 RM being the key aspects of the business.
1929 In negotiations over
several months the Baden fountain pen factory Grube & Woringen took over
the remains of KAWECO on 28.07.1929. Initially, the Baden fountain pen factory
only wanted to purchase the brand Kaweco, as it enjoyed world-wide a good
reputation in the fountain pen sector. To patent the trademarks and the utility
models, however, the takeover and the continuation of the business were also
necessary.
May - July 1929 An
extensive correspondence between Friedrich Grube and the representative Max
Sauter remained about the takeover negotiations with the liquidator of the
Heidelberg dip pen factory. The correspondence contains the experienced
representative’s evaluation regarding the value of the brand KAWECO and is an
important report about the situation of the German fountain pen industry in
general.
Sauter to Grube
on 27.05.1929: The representative Max Sauter is planning the merging of the
brands Aurumia and Kaweco very early on, he discusses with Friedrich Grube a
necessary change of the models. Sauter drafts the combination of the brand logo
out of the letters of Kaweco and the logo of the Baden fountain pen factory
already in this letter.
01.01.1925 The Baden fountain pen factory
is founded as a general partnership on 1 January 1925. Founders and owners are:
-
Engineer J. Knust in Wiesloch
Industrialist Heinrich Woringen in Heidelberg
Businessman Friedrich Grube in
Dossenheim
Aim of the
company is the production and sales of fountain pens, filling pencils and
related objects.
In an agreement
between the engineer Josef Knust and the Baden fountain pen factory about the
free of charge surrender of machines and office equipment. By is own account,
Friedrich Grube has been working since 1922 at Böhler & Co. AG as a
businessman and has been in the end temporarily in charge of the dispatch,
purchasing and the repair department. Wilhelm Woringen has been working in this
sector since his 14th year of life and was in the end employed at
Böhler & Co. AG (later Osmia) until the end of the year 1924.
November 1925 The associate J. Knust does not want to go beyond his original investment and leaves the company, as he wished.
December 1925 In spite of difficulties with the start
of the production, only moderate advertising and a representation of the Baden
fountain pen factory by commercial travellers being not yet area-wide, the
turnover in the first business year (only 01.01. - 20.11.) is with 23,962 marks
a big success.
19.03.1926
Earliest circular letter to the
sales representatives and commercial travellers which remained. The prices are
approx. 40% lower than those of the conventional fountain pen companies
(KAWECO, Montblanc, Soennecken). This supports the introduction of a new brand
with modern writing instruments very much.
1926 The Aurumia „fighting
models“, Real, Liga, Supra and Spezial are mainly sold in department stores and
establish the economic success of the new company.
1927 Aurumia-Original,
Aurumia-Spezial and Colleg are offered as brand products.
1927 The Baden fountain
pen factory is very successful in selling the push button filler Aurumia
Original, a modern quality fountain pen which is guaranteed for five years.
To avoid any
differences with the Parker A.-G. company the representatives shall under no
circumstances promote the Aurumia push button filler as „Parker“-system or „Parker“-fountain
pen. Aurumia push button fillers have the same filling systems as the Parker
fountain pens and consist of the same unbreakable material.
The patent
differences with the Parker A.-G. are only solved in 1928.
The Aurumia
push button filler was produced by the Baden fountain pen factory in Wiesloch
already end of 1927 and the Parker company accepts in a letter dd. 17 October
1928 the right of joint use of the utility model 1040046.
04.02.1927
Since beginning of the year 1926 the
company records a sixfold production increase with the Colleg safety fountain
pen, which is sold very well as quality fountain pen in the cheaper price
ranges.
November 1928 The sales price list 28U shows the four
new models of the „U“-series. Here, the difficulty in finding a name for the
new fountain pen can be seen. Many names are registered as a patent, for
example Aurumia Permanit. Presumably U
means...unbreakable.
07.12.1928
The Aurumia factory works to
capacity; it produces without storekeeping and can hardly meet the demand for the
modern
U-models.
1929 Only now the former
associate J. Knust is taken off the letterheads or not mentioned any more.
The Baden
fountain pen factory purchased the brand Pallas and registered it as a
trademark; this brand should replace Aurumia, which was not very successful as
a brand.
May - July 1929 An
extensive correspondence between Friedrich Grube and the representative Max
Sauter remained about the takeover negotiations with the liquidator of the
Heidelberg dip pen factory. The correspondence contains the experienced
representative’s evaluation regarding the value of the brand KAWECO and is an
important report about the situation of the German fountain pen industry in
general.
„Kaweco has
been the leading German brand along with Soennecken until the end of the war
and is still today regarded as the pioneer of the German fountain pen industry
among experts.“ The experienced representative evaluates the market power still
in the early twenties approximately as follows: The companies Montblanc and Matador
together have roughly as much turnover as Kaweco or Soennecken each. Sauter
attaches very great importance to the Marketing. In his opinion the reason for
the success of the brands Parker and Montblanc is the large-scale promotional
expenditure. „These brands are regarded as advertised brands which the customer
asks for in the stores.“
In a letter
from Bremen dd. 4 June 1929, Sauter writes about the local traders‘ estimation
that the decline of Kaweco „is not due to the quality of the Kaweco writing
instruments but that the downturn is caused by the financial circumstances
there...“
The
representative Sauter probably had significant influence over the company
owners Grube and Woringen because his early considerations and plannings
regarding the future corporate development and brand policy were mostly
realized. In the letter dd. 21.05.1929 he suggests a renaming:
Aurumia-Original
|
to be changed into
|
Kaweco-Original
|
Aurumia-Meisterklasse
|
to be changed into
|
Kaweco-Meisterklasse
|
Omega and
Helios as sub-brands of Kaweco shall be replaced by the successful model Colleg
of the Baden fountain pen factory.
Whereas Kaweco
„is regarded as a brand like Soennecken or Matador still today owing to its
former superior position in the German business..“, Aurumia is according to him
not yet established as a full brand and to be classified approximately like
Mercedes, Salamander, Astoria or Merkurit.
May - July 1929 The sales negotiations between the
Baden fountain pen factory and the liquidator, consul general Mr E. Reiser,
concern apart from the price negotiations the value of the brand Kaweco as
well. The Aurumia owners push for a decision and lead a hard-fought
international competition. They said that the brand Kaweco sustained
irreparable damages by the long-lasting negotiations and that many traders were
deterred by the competition that exploited the bankruptcy.
31.07.1929
Agreement between the Heidelberg
fountain pen factory Kaweco and the Baden fountain pen company Woringen &
Grube about the sales of Kaweco.
The sales of
Kaweco is laid down in an extensive sales contract with many attachments. After
several months of negotiations Woringen & Grube take over the trading
business but not Kaweco as a company, which expires with the conclusion of the
contract. Apart from the brand names, registered trademarks and protective
rights large stocks and the receipt of orders are taken over. The company
building is not part of the contract and is granted to the Süddeutsche
Disconto-Gesellschaft during the bankruptcy proceedings.
07.01.1949
|
After
the monetary reform and after the production in times of barter, which Mr.
Grube called the "barter economy", KAWECO resumes its production
again entirely. The correspondence with the foreign representatives indicates
an extensive production even for the time between 1945 and 1948.
|
13.01.1950
|
In an
article at the "Rhein-Neckar-Zeitung" (Rhine-Neckar newspaper), the
25th anniversary of the Baden
fountain pen factory in Wiesloch is celebrated. Regarding the further
development of KAWECO the following notice was found: "It will soon
reach its pre-war level of 230 employees."
|
1950
|
Summer
1950 List No. 3 with the following
models comes out
|
CARAT 283 – 285 – 287 - 290 from
16.- to 29.- deutschmark
|
|
ELITE 183 – 185 – 187 – 190 from
14.50 to 26.- deutschmark
|
|
Dia 83 – 85 at a price of 10.-
respectively 12.50 deutschmark
|
|
The
KAWECO Sport 112 costs 15 deutschmark and besides this model there is still
the Colleg 55 at a price of 8.50, twist pencils, mechanical pencils and
further accessories.
|
|
25.11.1951
|
"The
new heraldic animal" of the KAWECO fountain pen factory is presented in
an advertising brochure. It is the German shepherd dog from family Grube, who
shall symbolically embody the company motto "loyal & reliable".
|
1953
|
"KAWECO's
export share is to be at 30%", says an article about Heidelberg as the "birthplace of the
German fountain pen industry" at the Rhein-Neckar-Zeitung (Rhine-Neckar
newspaper).
|
After
the cancellation of the Eastern bloc countries, new markets were successfully
opened up.
|
|
KAWECO
starts promoting its products in the sound radio: "It's great to write
with KAWECO!" Many specimen copies of newspaper advertisements show an
extensive advertising activity. Regarding the regional advertising, dealers
were able to order DIA positives for cinema advertising.
|
|
1954
|
Extensive
list 5219 shows a wide product range: fountain pens in the design of the
fifties and with new material for the models Special-Class, Luxe, Elite,
Sport, Dia and a wide range of pencils and twist pens.
|
1958
|
The
company KAWECO determines within its own company history. An art-historian
was engaged to look for activities of the Heidelberg fountain pen factory on the 19th
century exhibitions. Friedrich Grube has a recorded conversation with Peter
Rupp, one of the first apprentices KAWECO has had in the time before the
First World War. After the bankruptcy of KAWECO in the late twenties, Peter
Rupp has set up a factory for the production of fountain pen nibs in Heidelberg,
Handschuhsheim.
|
1960
|
"How
much costs a KAWECO?" A sheet with a price overview for the specialist
shops.
|
In
teacher's journals the V64 is intensively promoted as a school fountain pen.
|
|
05.05.1960
|
KAWECO's
company owner Friedrich Grube dies at an age of 63 years. Fritz Grube, one of
the company founder's sons, carries on with the company.
|
MARCAS
una colección cronológica suelta de todas las marcas relacionadas con la historia de Kaweco. Interesante es el uso a menudo muy largo y también diferente de una "marca" para diferentes productos. Las marcas registradas y las marcas registradas son un activo importante de una empresa y no se abandonan sin razón.
1889-1929
Kaweco
mercurio
perfecto
universal
Perkeo
tragar
omega
Liliput
weka
MORTON 1929-1945
KAWECO para varios grandes almacenes.
(anteriormente marcas de la fábrica de plumas estilográficas Badische)
real
flujo
liga
supra
director
LeonH. Spec.
Alka-Real
Alka-Flux
Alka-League
Alka-Supra
Alka-Principal
Alka-LeonH. Spec.
MEMO
estándar
Westminster
especial
Progreso (para rellenos a presión)
Más grandes almacenes y marcas de exportación.
Resi
|
No. 11, caucho duro, negro, sin anillo de adorno
|
Marca: Savoy, Savoy Extra ....
Séneca ... mencionada en una carta de 1932 como un modelo simple (grandes almacenes)
previamente sin asignar o sin fecha ...
Sistema de apriete (soporte de seguridad)
Modelos redondos
Narro No 1
|
RM neta
|
24.- p. DTZ.
|
sistema de llenado de Presión
Negro, goma dura, sin anillo de adorno
Nauros
No. 11
|
RM neta
|
24.- p. DTZ
|
Styl-eco
MAYESTICO, titular culpable (¿Seguridad?) Para exportación !!! (Sauter 2.7.29)
Palas
Pallas
fue adquirida por Aurumia y registrada como marca registrada, y debe
reemplazar a Aurumia, que no se puede hacer cumplir como marca
(documentos Grube-Sauter)
|
Marcas de la Aurumia (fábrica de plumas estilográficas Badische).
Seguridad monopolio
Courant
Estas marcas fueron entregadas a muchos grandes almacenes, un gran cliente fue la empresa Leonhard Tietz.
Alka-Flux 0
Liga Alka 1, 2
Alka-Supra 3
Alka-Principal 6k o l
Alka-LeonH. Spec.4 k o l
|
Particularmente interesante es una lista de sub-marcas de KAWECO para varias tiendas departamentales, que fueron suministradas previamente por la fábrica de plumas estilográficas Badische. En
una compilación conservada con listas para el cálculo de precios, los
precios para los grandes almacenes y las cooperativas de compras se
enumeran en aproximadamente 40 páginas. Obviamente,
especialmente en el negocio de los grandes almacenes, existe una
competencia muy dura, existe una gran competencia y presión en los
precios. Las sub-marcas
protegen su propia marca KAWECO, que se vende casi exclusivamente a
través del comercio especializado de tiendas de papelería.
KAWECO 1932-45 (y más largo)
Perplejo (1932 por primera vez en una lista!)
Komio
adjudant
Helios
Styleco
Contrahent (antes Seguridad)
¡La lista no está completa!
+++++++++++++++++++++++++++++
De 1905 a 1970 un recorrido de piezas significativas de Kaweco.
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++
QUIERO VER
No hay comentarios:
Publicar un comentario